top of page
Frank Verbrugge

'EN PLEIN AIR' SCHILDEREN

Bijgewerkt op: 27 sep





ZELF GEMAAKTE POCHADE DOOS




Al geruime tijd wil ik buiten schilderen in de natuur. Ik lees erover en luister blogs. Het is een heel goede manier om je waarneming te verbeteren van kleurwaardes en meer ervaring op te doen met het vlot opzetten van een schilderij.


Als je buiten schildert heb je namelijk te maken met tijdsdruk omdat de lichtomstandigheden snel veranderen. Onder tijdsdruk maak je andere, meer intuitive beslissingen. En dat zie je terug in een vrijere toets en een spontaner, losser werk. Die ervaringen kan je dan weer terug inzetten in ander werk wat je in de studio maakt.


Je waarneming wordt ook beter omdat omdat je niet naar een foto zit te staren op een schermpje met beperkte informatie maar naar iets kijkt wat echt is. Buiten! Met alle werkelijke nuances en kleurverlopen.


We zijn het ons niet zo bewust maar een foto genomen door een apparaatje, doet heel veel met de werkelijkheid en maakt ongemerkt heel veel keuzes voor ons. Werken met foto's is dan ook een beperking voor je keuzevrijheid en interpretatie van de werkelijkheid. Je maakt andere beslissingen als je ergens werkelijk voor staat, ipv wanneer je werkt van een foto.


Fotos zijn vaak lichter, hebben meer contrast en minder kleurnuances. Als je het weet, herken vaak werk wat van een foto gemaakt is. En het feit dat er geen tijdslimiet is, zorgt voor heel gedetailleerd en (vaak te) ver uitgewerkte schilderijtjes.


Ik had al een Franse veldezel. Zo een die je van de schilderijen en oude foto's kent. Zwaar en helemaal van hout. Goed voor grote werken op doek. Liever had ik iets compacters voor kleine studies. Een oplossing die ik zo in m'n rugzak kan doen om de weerstand tegen sjouwen weg te nemen.


Ik probeer alle belemmeringen die ik tegenkom in mijn werk om te kunnen schilderen, weg te nemen. Zodat ik maar zo snel en soepel mogelijk aan de gang kan en geen kans mis om iets te gaan schilderen.


Je kan natuurlijk voor honderden euro's een mooie industriële ezel kopen van een hip merk. Maar wat is er leuker dan zelf iets te maken van een doosje van 10 euro van marktplaats.



Et voilà, nadat de magneetjes binnen waren en een setje scharnieren met weerstand, wat uurtjes knutselen en geduld, had ik een mooie pochade doos gefabriceerd. Past mooi op een aluminium statiefje!

De stalen lipjes, gemaakt samen met en op de zetbank van pappa! : ), kunnen over de magneten schuiven en daardoor verschillende formaten paneel op hun plek houden.





Het palet is uitneembaar en heeft geen klassiek gat maar aan de onderkant een leren vakje voor de duim. Zo is het palet draagbaar en heeft nog het volledige oppervlak aan de bovenzijde voor het mengen van verf.





In combinatie met een zelfgemaakte lichtgewicht-doos voor het opbergen van natte panelen ben ik klaar om het uit te proberen. Waarschijnlijk komend weekend op de Kampina bij Boxtel!


Om warm te draaien heb ik er thuis een paar schilderijtjes op gemaakt. Een van en foto die ik zelf op de Kampina gemaakt heb en een andere op basis van een prachtig werk van Anton Mauve. Het tafereel van de bergen obv een foto die ik gemaakt heb tijdens een wandeltocht bij Lenk in Zwitserland. De laatste is van het bos hier bij ons om de hoek.


Mocht je interesse hebben in een van de stukken, kijk dan verder op m'n website voor meer afbeeldingen zodat je een betere indruk krijgt van het werk. Daar staan ook de prijzen vermeld. De prijzen zijn inclusief een mooi lijstje, de verzendkosten (EU) en de 9%BTW.










 

Heb je zelf interesse in een kunstwerk op maat of ken je iemand die geïnteresseerd zou kunnen zijn? Deel mijn werk of neem gerust direct telefonisch contact met me op.


 

Lees verder over mijn werkwijze en de kwaliteit die ik nastreef, door te klikken op een van de andere blogs hieronder.















47 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven

コメント


bottom of page