HET OPZETTEN VAN EEN MONOCHROMATISCHE ONDERSCHILDERING
Benodigdheden:
Olieverf primer (Winsor & Newton)
Penselen (Varkenshaar)
Canvas of paneel
Gamsol
Oude lap, keukenrol
Palet
Voorbeeld:
Sta jezelf toe om met verschillende technieken en 'aanvliegroutes' te experimenteren. Zo ook bij het maken van een onderschildering.
Als je nog niet veel ervaring hebt met portretschilderen en tekenen, biedt een onderschildering op de juiste ondergrond de volgende voordelen.
Flexibel opzetten
Als je gaat schilderen kan iedere streek definitief voelen. Dat verdwijnt als je werkt met een canvas was niet absorberend is. Je kan dan gedurende de fase waarin je een (complex en gelijkend) portret opzet, continu terug naar het wit van het canvas (of de kleur waarmee je de ondergrond hebt voorbehandeld) en blijven corrigeren tot en het klopt.
Geen modder
Doordat je maar met één kleur werkt heb je niet het gevaar dat door je correcties kleuren zich eindeloos mengen en er een modderpoel ontstaat van kleuren.
De olieverf kan je in deze aanpak beschouwen als klei. Een eindeloos te modelleren materiaal wat je naar wens kan verschuiven, afnemen, opbrengen, en verdikken om een donkerder toon te krijgen. Pak alles wat je bedenken kan om de verf naar wens te manipuleren. Een satéprikker, oorstaafjes, paletmes, penseel, achterkant van een penseel, mes, vork, enz.
Je kan in deze fase de verf heel dun of 'waterig' opzetten en aquarelachtig werken. Net wat je voorkeur heeft. Kijk eens naar Charlie Hunter in dit voorbeeld, bij minuut 25 doet hij een demo en laat zien hoe flexibel hij te werk gaat met watergedragen olieverf, in zijn beginfase en welke hulpmiddelen hij erbij haalt. Zijn enthousiasme is erg aanstekelijk!
Charlie Hunter in een video van Liliart Video
Je kan voor de onderschildering gebruik maken van diverse tinten. Naar verloop van tijd zal je je eigen voorkeur ontwikkelen. De mogelijkheden zijn eindeloos.
Mijn voorkeur gaat uit naar transparante tinten als transparant oxide rood of bruin. Maar je kan ook een kleur mengen uit alizerine permanent! (de gewone alizerine crimson verkleurd dramatisch na verloop van tijd, onder invloed van zonlicht) en ultramarijn blauw. Gebrande omber of sienna kan ook.
Ook kan je anticiperen op de kleuren die er later bovenop komen voortkomend uit je onderwerp. Een mooie samenwerking tussen complenetaire tinten kan hierin een goede strategie zijn.
Grote gebaren
Werk zo lang mogelijk met een grote penseel en vergeet de inzichten van de eerste les niet. Lees die nog even door als je opgefrist wil worden of kijk nog eens deze van 'Simplify Drawing and Painting' waarin heel mooi verteld wordt over definieren van de grote massa's. Het gaat om het vereenvoudigen van complexiteit en het definiëren van de grote leesbare massa's die het volume vertegenwoordigen. Niet de details. Die komen later.
Laat je vooral niet verleiden tot nuances in de schaduwen. Focus met halftonen in de gebieden van het licht!
De ondergrond
Van cruciaal belang is de ondergrond. Behandel je canvas of je paneel voor met een olieverf primer (Winsor & Newton olieverf primer bijvoorbeeld). Zo heb je een ondergrond die niet absorberend is wat nodig is om terug naar wit te kunnen gaan.
Als je alleen gesso gebruikt, vreten pigmenten zich daarin naar binnen. Het werkt ook wel, maar je kan niet meer terug naar wit.
De beste ondergrond voor deze techniek heeft genoeg structuur om olieverf vast te houden en niet absorberend.
Nadat de onderschildering is opgedroogd, kun je doorgaan met het aanbrengen van kleur. Wanneer de onderschildering slim is uitgevoerd qua kleur en overeenkomt met je visie, is er meestal weinig nodig om tot een eindresultaat te komen.
Heb je vragen, neem gerust direct contact met me op.
Lees verder over mijn werkwijze en de kwaliteit die ik nastreef, door te klikken op een van de andere blogs hieronder.
Comments